Jak vybrat vhodné moto oblečení



Bezpečnost je prvořadá určitě všude a na motocyklu obzvlášť. Ať už jste začínající motorkář nebo jezdíte 30 let, motocyklové vybavení je investicí, která vám doslova zachrání kůži. Jistě, existují levnější způsoby jak se na motorku obléci, běžné džíny a triko vídáme na silnicích dnes a denně, musíme si však uvědomit, že i to nejzákladnější motocyklové vybavení vám poslouží dlouhé roky, samozřejmě se správnou údržbou.

Na začátku je určitě dobré položit si otázku. Co by mělo splňovat a jak by mělo být vybaveno vaše moto oblečení? Níže základní dělení:

- Materiál
- Styl
- Podšívky
- Chrániče
- Viditelnost
- Ventilace

MATERIÁL

Moto oblečení se dělí do dvou hlavních kategorií: textilní a kožené.

Pojďme tedy začít s textilem. Dnešní textilní technické materiály jako je polyester, voskovaná bavlna nebo velmi dobře známá Cordura (nylon) odolávají lépe počasí. Jsou lehčí a můžou díky své výbavě jako jsou ventilace a kvalitní membrány být skvělou volbou pro většinu jezdců na naháčích, endurech a skútrech, kde jezdci preferují pohodlí.

Kůže, která je stále zatím nejbezpečnějším materiálem z hlediska odolnosti proti oděru nebo roztržení a neobejde se bez ní žádná závodní kombinéza, je také stále populárnější u milovníku stylu cafe racer, cruiser nebo chopper.
Hlavní nevýhodou kůže je pak její neprodyšnost. Je tedy vhodné aby měla alespoň pár ventilačních otvorů nebo perforaci. K dalším nevýhodám patří také vyšší hmotnost. Na její obranu však musíme říci, že při správné údržbě vám bude sloužit po dlouhé roky.

STYL

Základní rozdělení je do skupin (viz níže), kde by se většina motorkářů měla najít. Každá skupina má své specifika pro určité moto oblečení. Není však podmínkou se tímto řídit jelikož každý z nás může mít jiné požadavky ať už na bezpečnost, funkčnost nebo například vypasování.

Cruiser, chopper:
Většina „choppráků“ si dnes jízdu bez kůže nedokáže představit ale před nepohodlnými koženými kalhotami často upřednostňují kevlarové jeansy.

Sport:
Jak jsme již zmínili ve článku výše, kůže je stále nepřekonaný materiál co se týče oděru. Jak hobby tak i profi závodnici nešáhnou po ničem jiném než-li kožené kombinéze, záleží pak na vás, zda-li zvolíte 1 nebo 2 dílnou variantu. My určitě doporučujeme všem rekreačním „ závodníkům“ 2 dílnou variantu, která je samozřejmě praktičtější.

Naháče:
Tato velice populární skupina v sobě skrývá velice široké, možná nejširší pole motorek, které dokáží být pekelně rychlé. V této skupině najdeme jak jezdce v krátkých textilních bundách, kalhotách nebo jeansech, tak i ty kteří preferují bezpečnost kožených 2 dílných kombinéz.

Cestovní, Adventure:
I tato skupina je rok od roku větší jelikož výrobci doslova chrlí do světa motocykly velkých i malých objemů.Jak už název skupiny napovídá cestování je dnes často spojeno s najetím velké dávky km a jezdez by se tak měl cítit doslava jako v bavlnce, textilní je zde janým vítězem, bundy převládají dlouhé s množství větracích zipů nebo panelů, vyjímatelná membrána i termo vložka by neměly chybět, množstvím odkládacích kapes.To stejné pak platí pro textilní kalhoty.

Skůtr:
pod touto skupinou si dnes už nemůžeme představit jen nudné přibližovadla do práce ale také silné velké stroje o objemu i přes 500cm3 což z těchto strojů dělá ideální cestovní nástroj. Pokud sedláte malého skůtra kterého využívate jako přibližovadlo i tak by jste měli oblékat textilní motorkářskou bundu vybavenou chrániči, všechny ostatní vlastnosti jsou pak + který oceníte.
Naopak pro ty kteří využívají skůtr na dlouhých trasách by měli vybírat stejně jako skupina Adventure, možná bychom jen doporučili krátkou textilní bundu ale to je samozřejmě otázkou a prioritou každého jezdce, textilním kalhotám by pak neměly chybět vyjímatelné vložky nebo větrací zipy.


PODŠÍVKY

Toto téma již bylo částečně zmíněno v předchozích odstavcích stojí však za to se tomu věnovat trochu podrobněji.
V podstatě máme pouze 2 varianty s kterých mohou být tvořeny vnitřní vložky, je to tedy vyjímatelná termovložka a membrána. Jak názvy napovídají termo vložka slouží k zajištění tepelné izolace je provedeno bud v podobě s rukávy nebo pouze jako vnitřní vesta.
Co se týče membrány, toto je trochu obsáhlejší téma jelikož jak možná víte, membrán je velká řada a liší se svými parametry, ty nejlepší např
. GORE TEX mají vodní sloupec 28 000mm a prodyšnost 25 000 (g/m²/24h) což jsou opravdu extremní hodnoty málo kdy vídané u moto oblečení. Pro běžného cestovatele tedy bohatě poslouží údaje: vodní sloupec 10 000mm a prodyšnost 10 000 (g/m²/24h). Pokud se rozhodneme cestovat dlouhou dobu v dešti neměla by v naší výbavě chybět pláštěnka.


CHRÁNIČE

Integrované chrániče dělíme do 3 kategorií dle bezpečnosti

- bez homologace
2. CE LEVEL 1
3. CE LEVEL 2

Chrániče bez jakékoliv certifikace určitě nedoporučujeme.
Když se pak podrobněji podíváme na certifikované chrániče vždy by jsme na chrániči loktů, ramen, boků a kolen měli najít normu EN 1621-1.
Samozřejmně LEVEL 2 značí vyšší stupeň ochrany, jsou vyrobeny z lehké PU pěny a velice efektivně absorbují energii nárazu a jsou součástí také závodních kombinéz.


VIDITELNOST

Reflexní prvky nebo fluo barvy na moto oblečení jsou dnes poptávanou výbavou, zejména na horní části těla pak zvyšují vaši viditelnost. A platí zde pravidlo, čím větší reflexní prvky jsou, tím lépe.

Odrazy zachycené světly mohou být tím, co vás zachrání od srážky. V dnešní době je také velice populární vozit přes bundu reflexní vestu.

VENTILACE


V první řadě je nutné zmínit, že se nejedná pouze o tu na vnější straně moto oděvů, ale je velmi podstatné mít vyřešenou ventilaci i uvnitř proto, aby vše fungovalo tak jak má. Zvýšená teplota Vašeho těla v horkých letních zapřičiňuje nadměrné pocení a je nutné, aby hned vrstva sousedící s vašim tělem byla s mesh (síťovaného) materiálu který dovolí proudění vzduchu a zároveň odvede vodní páry od Vašeho těla.

Ventilace z vnější strany bund i kalhot je dnes řešena mnoha způsoby, pojďme je trochu rozebrat.

Perforace - zejména v kožených kombinézách je to nejčastějším řešením jak se ochlazovat, musí být však umístěny na strategických místech jako je hruď nebo podpaží, funguje velmi dobře již v malých rychlostech její největší nevýhodou však je, že Vám přes ní poteče v případě deště, samozřejmě pokud přes nebo na perforaci nedáte nějakou nepromokavou vrstvu v podobě membrány nebo pláštěnky.

Ventilační zipy – asi nejčastějším a velice funkční řešení pro většinu kožených a textilních bund i kalhot, velice podstatné je však aby zip byl také voděodolné a strategicky umístěné na místech kde proudí dostatek vzduchu.

Ventilační panely – Většině cestovatelů a všem co dnes tráví na motorce hodně času nestačí řešení pomocí zipů a tak často volí varianty ventilačních panelů které jednoduše odepnete a schováte do kapes bundy přes které proudí dostatek vzduchu a ochlazuje Vás.

Doufáme, že Vám náš článek alespoň trochu pomohl a pokud vám stále něco není jasné neváhejte nás kontaktovat.