Novinky

Tipy, jak se na silnici cítit bezpečně

Bezpečnost na silnici je ideální stav, ale jen těžko dosažitelný. Nikdy nebude stoprocentní. Velkou měrou se na tom bohužel podílí nekonečné “kočkování” mezi řidiči aut a motorek i absence chráničů na motorku.

Vzdálené cíle

Bezpečnost. Všichni o ní mluví, všichni se o ni snaží, ale výsledek je stále v nedohlednu. Naopak. Nehod přibývá a jedni hází vinou na druhé a zase nazpátek. Aby se ale snížil počet kolizí a cestování bylo bez rizika, je třeba, aby se zapojili úplně všichni účastníci provozu, sáhli si do svědomí, byli plně soustředění a schopní respektu vůči konkurenci za volantem nebo na dvou kolech. Je to základní kámen a jediný způsob, jak bilanci na silnici zlepšit.

Bezpečnost až na prvním místě

Paradox je, že teorii znají všichni. Prochází zkouškami a bez dostatečných znalostí nedostanou příslušné oprávnění. Praxe je ale zmatená a často na hony vzdálená pravidlům.

Vyjma ostražitosti a zajištění prostředí bez rušivých elementů existuje i celá řada tipů a triků, jak se během jízdy cítit o něco bezpečněji. Tyto tři stojí neprávem v pozadí.

  • Zrádný blinkr — směrovky se u motocyklů nevypínají automaticky, je tedy třeba průběžně kontrolovat, neudáváte-li i přes jízdu rovně směr stranou nebo naopak.

  • Vymezený prostor — motorka je menší než automobil. To ale neznamená, že by měla mít na silnici méně místa nebo se tísnit u krajnice, kde se riziko pádu nebo srážky s autem, jehož řidič se při předjíždění nebude obtěžovat s vyjetím do levého pruhu, zvyšuje. Motorkář by měl jet tak, aby na něj bylo dobře vidět.

  • Indikátor mrtvého úhlu — tato vychytávka motorkám schází, disponují jí jen automobily. Jakmile ale řidič na motorce uvidí světlo na zrcátku auta, řidič by měl o motoristovi vědět a dát mu prostor pro manévry.

Reflexní vesta není pro ostudu

Jízda na motorce není jen o svobodě a užívání si okamžiku. Je třeba myslet na bezpečnost. Moto oblečení a celkově vybavení na motorku byste tak neměli ošidit o slušivou reflexní vestu. Moto vybavení není jen o stylu, ale především o dodržování pravidel. Až pak přichází na řadu zábava.

Buďte vidět

Spousta motorkářů sází na černou klasiku. Skvěle ladí se silnými stroji, je drsná a tajemná. I sami výrobci jsou si toho vědomi a značnou část své nabídky navrhují právě v nejtemnějším odstínu. Na pohled je to sice efektní a budí punc luxusu, ale na silnici kouzlo černého monolitu schází. Motorkář je špatně vidět a bez reflexních prvků se nelze divit, že mnozí řidiči aut rychlé žihadlo zaznamenají až na poslední chvíli nebo vůbec.

Nemá smysl jít nehodě naproti. Stačí doplnit moto vybavení o reflexní vestu nebo decentní alternativu, jak na sebe v provozu upozornit.

Reflexní vesta

Vesta ve žlutě neonové barvě je ideální pomocník na cesty. Nejen pro případ nehody nebo pomoci dalším účastníkům provozu, ale hodí se i v nepřízni počasí nebo na nepřehledné silnici. Pořizovací cena je směšně nízká, stejně tak váha, skladnost výborná. Vejde se do prostoru pod sedlo i do kapsy u kožené bundy.

Reflexní popruhy

Kdo nechce vypadat jako pojízdný dopravní kužel, může zvolit jednoduché “kšíry”. Ty lze zapnout přes bundu a utáhnout tak, aby seděly na tělesné míry a při jízdě držely na svém místě. Oproti vestě jde o minimalistické provedení, a ještě více kompaktní řešení, jak být na silnici vidět.

Reflexní prvky

Nemají takový efekt jako dvě předchozí varianty, ale lepší než černočerná kombinéza. Stříbrné pruhy nebo odznaky, loga a panely jsou elegantní, na moto bundách neruší a zároveň jsou pro ostatní řidiče dobře viditelné.

Nejlepší ochrana pro motorkáře — kevlar

Motorkáři si nevybírají jen motocykl, ale i oblečení na motorku a veškerou výbavu. Chtějí mít styl, nezapadnout v davu, vyniknout, dát o sobě vědět. Ale samozřejmě nesmí zapomenout na dostatečnou ochranu během jízdy. Na silnici je totiž důležitý každý detail, třeba i použitý materiál jako je kevlar.

Kde se vzal?

Psal se rok 1965 a chemička Stephanie Kwolek se v laboratoři DuPont rozhodla spříst z odpadového roztoku vlákno. Experiment s vidinou nejistého výsledku se k překvapení všech podařil. Vzniklo tak něco jedinečného. Původní záměr byl využívat kevlar k výstuze závodních pneumatik, ale jeho pole působnosti se velice rychle rozšířilo a dnes je zárukou kvalitního a pevného materiálu. Zasáhl do mnoha odvětví a hraje prim především u pracovních oděvů, ochranných pomůcek a motorkářské výbavy.

Vlastnosti má ideální. Je extrémně pevný, brání oděru a nevadí mu ani vysoké teploty. Vystoupají-li ke 400 stupňům Celsia, začne se vlákno na rozdíl od kovů, které se taví, uhelnatět. Pro motorkáře jde tak o jedinečný materiál, který nemá a zřejmě nikdy ani mít nebude konkurenci.

Černý puntík

Kevlar pochopitelně není bez vady, má svá omezení, která ho limitují a brání mu v rozvoji. Na druhou stranu jde v porovnání s jeho výhodami o malichernosti. Nechrání před ultrafialovým zářením, těžce snáší vlhké prostředí a je těžko barvitelný. Záleží, co kdo preferuje a zamýšlí s para-adaminovým vláknem dělat.

Všeho spásný kevlar

Kevlar je nenápadný a jen lehce zvyšuje cenu motorkářského vybavení, ale vyplatí se do něj investovat. Do bund, kalhot, rukavic a helem. Ano, i na těch bývá speciální vrstva, která chrání při nehodě. Není žádným tajemstvím, že je to právě kevlar, co už mnohokrát zachránilo život nebo předešlo mnohem vážnějším zraněním. Slabá bunda z kůže je možná frajeřinka, ale bezpečnost je na vrcholku. Palec nahoru pro každého, kdo dbá na prevenci a při jízdě se účinně chrání.